About Me ...

Kejayaan Semua Manusia Adalah Dalam Agama Yang Sempurna Iaitu Sejauh Mana Dapat Mentaati Perintah ALLAH Dengan Mengikuti Cara Nabi MUHAMMAD S.A.W.

Jumaat, 15 Februari 2008

KARKUZARI / LAPORAN MENGENAI USAHA DAKWAH

KARKUZARI JEMAAH MALAYSIA KE JERMAN

Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakatuh Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarganya dan sahabat-sahabatnya yang diredhai Allah s.w.t. Ke hadapan yang mulia syura Malaysia dan rakan-rakan seusaha di seluruh tanah air. Diharap dalam keadaan sihat sejahtera dan senantiasa dalam keadaan fikir risau dalam menjalankan usaha atas hidayah. Moga-moga Allah s.w.t terima kita dan jadikan kita asbab hidayah untuk seluruh alam.

Alhamdulillah, berkat fikir dan risau tuan-tuan di sana, jemaah Malaysia pertama ke Jerman telah dapat dibentuk dan setakat ini Alhamdulillah semua ahli jemaah dlm keadaan sihat dan satu fikir dalam usaha untuk menyempurnakan takaza agama di sini.

Sebelum jemaah kami buat persiapan hendak bertolak ke Jerman, jemaah kami telah di tashkil di beberapa tempat di England dan Alhamdulillah kami telah dapat buat jorr di markaz Dewsbury. Tujuan jorr tersebut adalah untuk menyempurnakan takaza bagi beberapa buah negara di sekitar Eropah dan Amerika seperti Surinam, Holland, France, South Africa dan lain-lain. Seramai 70 orang pelajar telah hadir di jorr tersebut yang kebanyakannya adalah post-graduates. 10 jemaah tunai dan jemaah bayangan telah dibentuk untuk memenuhi takaza di negara-negara tersebut. Usaha awal pelajar-pelajar Malaysia dahulu sangat dipuji oleh orang-orang England kerana kebanyakan asbab daripada usaha mereka bermulanya usaha agama di England. Nama-nama seperti arwah Dr Ghani dan yang lain2nya sering disebut dibibir mereka.

Selepas jorr/ijtima'(perhimpunan) tersebut, jemaah kami telah bertolak ke Jerman dgn menaiki van dan bersama-sama dgn jemaah kami 3 org Malaysia yang berada di England telah turut serta. Perjalanan kami telah mengambil masa hampir 2 hari.

Germany adalah sebuah negara yg besar dan mempunyai seramai 85 juta orang penduduk dan 6 juta daripada mereka merupakan muslim yg kebanyakannya teridir drpd org Turki(seramai 3 juta). Penduduk Islam di sini terdiri drpd 99 buah negara. Ada yg drpd Morocco, Algeria, Tunisia, Somalia, Sudan, Nigeria, Pakistan, Bangladesh dan lain-lain. Kebanyakan mereka di sini menguasai bahasa Jerman. Dalam satu masjid kami beri bayan(penerangan),orang yg duduk dengar bayan datang daripada 12 negara.

Jerman adalah sebuah negara di benua Eropah yg paling ramai penduduknya datang daripada luar negara. Ada lebih kurang 3500 buah masjid di Jerman. Usaha jemaah masjid di sini masih di peringkat baru tapi ramai orang yg bagi masa untuk hidupkan amalan jemaah masjid. Dan jemaah 4 bulan dan 40 hari serta 3 hari keluar daripada masjid mereka masing2 kerana di sini belum ada markaz. Di sini jemaah utk umumi jaulah tidak boleh terlalu ramai (maksimum 4 orang) dan kadang2 kita buat doa manzil pun dlm kenderaan dan dlm masjid. Sepanjang tashil kami di Jerman tiap2 masjid ada mengeluarkan jemaah 3 hari.

Jerman adalah negara yg ketiga terkuat selepas England dan France. Di sini usaha yg paling maju ialah di Berlin. Mesyuarat utk seluruh Jerman diadakan 3 bulan sekali. Di setiap masjid yg kami pergi, ada saja orang masuk Islam dan sepanjang tashkeel kami, seramai 14 orang telah masuk Islam dan 3 drpdnya jemaah sendiri yg ajar mereka ucap syahadah. Boleh dikatakan setiap hari di Jerman ini ada org masuk Islam. Ada yg kami jumpa 2 adik beradik abangnya berumur 18 tahun dan adik perempuannya berumur 15 tahun telah secara sembunyi-sembunyi masuk Islam dari pengetahun ibu bapanya dan dia telah buat ta'lim secara sembunyi bersama adiknya. Apabila dia pergi ke masjid, dia akan memasukkan baju 'kurta'nya(jubah) ke dlm seluar(tuck in) utk mengelakkan ibu bapanya daripada mengetahui yg dia telah masuk Islam.

Ada satu lagi yg kami jumpa, di mana hasratnya yg ingin hendak masuk Islam menyebabkan dia telah pergi ke sebuah masjid Turkey dan bertanya tentang Islam tetapi apa yg diberitahu oleh pihak masjid kamu pergilah sendiri ke Mekkah utk belajar Islam dan dia amat kecewa sekali dengan jawapan yang diberikan. Walaupun begitu dia pergi lagi ke sebuah masjid kepunyaan orang Morocco di mana dia lihat org di sana bertelagah sesama sendiri dan ini membuatkan dia berasa bingung. Akhir sekali dia pergi ke sebuah masjid yang mana tempat jemaah berkumpul dan dia telah terpegun melihat orang daripada berbilang bangsa dan termasuk jemaah kami orang Malaysia berada di situ dalam keadaan satu hati dan kasih sayang antara satu sama lain dan dia pun berfikir inilah orang Islam yang sebenarnya maka dia pun dapat hidayat.

Di satu lagi tempat di Germany(Dusseldorf), kami telah jumpa 2 adik beradik yg telah memeluk Islam yang mana emak mereka adalah orang kristian Kadazan(Sabah) dan bapanya adalah orang Jerman. Kedua2 mereka ini baru setahun masuk Islam dan Alhamdulillah mereka telah banyak belajar tentang Islam dan berpakaian full-sunnah. Sekarang si abangnya sedang mendapatkan passport utk keluar 4 bulan dan adiknya akan keluar 40 hari dlm masa terdekat. Kesan daripada akhlak mereka berdua, emak mereka akhirnya telah memeluk Islam pada 9 bulan yang lepas selepas bapanya meninggal dunia. Walau bagaimanapun mereka amat bersedih kerana ayah mereka mati tanpa kalimah Laa Ilaha Ilallah.

Usaha dakwah di Jerman walaupun masih baru, tetapi nusrah/bantuan sangat baik di sini. Banyak jemaah daripada Pakistan, Bangladesh, Arab, England, France dan lain-lain begitu juga dengan jemaah masturat(wanita) telah masuk ke Jerman untuk buat usaha dakwah. Di sini ramai karkun tempatan yang berkahwin dengan orang Jerman dan ini memudahkan jemaah masturat(wanita) daripada luar negara datang ke Jerman kerana tidak timbul masalah bahasa.

Satu karkuzari jemaah Bangladesh yang keluar di Jerman yang mana satu orang pun dalam jemaah itu tidak tahu berbahasa Inggeris apatah lagi bahasa Jerman. Tetapi dgn fikir dan risau mereka, setiap org yang mereka jumpa mereka telah gunakan bahasa mereka sendiri sehingga dlm satu umumi jaulah yg mereka buat, seramai 22 orang Jerman kulit putih telah ikut mereka pergi ke masjid dan masuk Islam.

Setakat ini, apa yg kami nampak, jemaah Malaysia dan masturat perlu dihantar ke Jerman utk sempurnakan takaza di sini. Jemaah kami begitu mudah membuat usaha kerana orang tempatan amat menghormati orang Malaysia disebabkan latar belakang kita yang baik dan lemah lembut sehinggakan org Turkey dan org Arab pun begitu senang dan mesra dgn jemaah kami. Di UK juga, perlunya dihantar jemaah kerana banyaknya takaza terutamanya utk memberi nusrah dlm usaha pelajar yg sibuk dgn pelajaran mereka.

Akhir kata, doalah utk kami di sini moga2 usaha yg sedikit ini kata org seperti menabur benih dan hasil yg besar akan diperolehi kelak dan jadikan mereka org Germany sebagai asbab hidayat utk seluruh Eropah dan seluruh alam sehingga ke hari kiamat. Wassalam.
Ahli jemaah:
1. Ust. Shafiee(Kuantan)-Amir jemaah
2. Hj. Othman(Kuantan)
3. Abd. Halim(Kuantan)
4. Hj. Naseem(Kuantan)
5. Hj. Seman(Melaka)
6. Lagimin(Batu Pahat)
7. Adeli Nawawi(Kuching)
8. Abang Abd Rahman(Kuching)
Jemaah 4 bulan ini dibentuk pada bulan Mei 2003.

KARKUZARI JEMAAH MALAYSIA KE U.K DAN EROPAH

Daripada: Hj. Othman Sipol & Jemaah 4 bulan Marhala Seri Petaling ke UK & Eropah
Kepada: Syura Malaysia
5hb. November 2002

Assalamualaikum warah matulLah wabarakatuh.

AlhamduliLlah dengan fazal karim Allah swt, jemaah kami telah membuat usaha di tujuh buah masjid sepanjang safar kami di Holland, iaitu 4 buah masjid java (Indonesia) dan 3 buah masjid Arab (Morocco). Untuk masjid Indonesia, kami dapati masjid tidak dimakmurkan. Di masjid An-Nur, Waalwijk, kami membuat usaha selama 5 hari. Saudara seislam di situ hanya datang pada waktu solat Jumaat, itu pun hanya 17 orang. Hari biasa, jemaah kami yang solat, orang tempatan tiada. Di sini, Pengerusi masjid (Ibrahim Lessy) pernah keluar 3 hari dan dia suka kepada usaha dakwah. Dia telah berumur dan bekerja hingga jam 9.00 malam. Hari Jumaat malam , kami membuat kenduri, cuma 5 orang yang hadir. Umat islam (Indonesia) sibuk bekerja, lebih sibuk dari orang Holland.

Seterusnya pada 19hb. Oktober 2002, jemaah kami cuba membuat usaha di Masjid Indonesia di Riddenkerk. Masjid ini sama seperti di Masjid Waalwijk. Ia adalah sebuah bangunan masjid yang didirikan oleh kerajaan Holland. Imam masjid menasihati kami jangan datang ke masjidnya kerana seorang penduduk tempatan di situ disaksikan terlibat dengan pengeboman di Bali.

Jemaah kami meneruskan perjalanan ke Roterdam, membuat usaha di Masjid Abu Bakar, iaitu sebuah masjid Arab Maghribi. Kami membuat ghast/jaulah(ziarah) dan muzakarah 5 amal masjid dan imam terlalu suka dengan jemaah dan dia telah memulakan pembacaan kitab Ta'lim Riyadus Soliheen lepas Asar.

Pada 22hb. Oktober 2002, jemaah kami cuba membuat usaha di masjid Jamiatul Hasanah, mosala para Surinam, tetapi tidak mendapat kebenaran oleh pihak komiti. Jemaah kami kemudian membuat usaha di Masjid Dar Hijrah Rotterdam (Masjid Somali). Di sini setelah jemaah kami mengadakan muzakarah jemaah masjid, kami berjaya mengeluarkan jemaah 3 hari sempurna seramai 9 orang. Inilah jemaah yang julung kali dikeluarkan dari masjid ini, terdiri daripada orang Arab, Pakistan dan Somali.

Seterusnya, jemaah kami telah berpindah ke Masjid Rukun Islam Den Haag. Masjid ini adalah sebuah rumah yang dibeli secara kerjasama antara penduduk jawa (Surinam) sejak 5 tahun lalu. Di sini ada 3 orang rakan seusaha yang pernah keluar 3 hari dahulu iaitu:

1. Ahmad Hidayat
Erasmas Weg 248
2532 EA Den Haag
(Beliau ini adalah seorang Belanda yang memeluk Islam 8 tahun lalu dan fasih
berbahasa Indonesia).


2. Bapak Samin Difogkarto (H/P: 0613602604)
Beliau pernah keluar 10 hari dengan jemaah Ust. Husni (Sabak Bernam) semasa di
Surinam. Beliau tinggal di sini seorang diri. Isterinya telah meninggal dunia. Enam anaknya telah murtad memeluk agama bathil (Kristian).


3. Bapak Harun
Faellan Lan 311A
House: 0703893418

Di masjid ini ditakmirkan dengan 3 waktu solat berjemaah. Sembahyang Jumaat 30 orang hadir. Setiap hari Ahad, diadakan program pengajian umum untuk kaum bapak, ibu dan kanak-kanak. Jemaah kami diberi peluang memberi targhib selepas solat zhuhur. Di masjid ini, 3 orang pelajar Indonesia yang belajar di Universiti Laden, 150 km dari masjid ini, setelah diusuli telah berjaya dibawa keluar 1 hari bersama jemaah kami. Di sini kami telah bentangkan jemaah masjid dan dengan izin Allah, pembacaa taklim telah dapat dimulakan. Semasa di masjid ini, 8 orang rakan seusaha Indonesia dari Hoogzand telah dating nusrah selama 3 hari. Dengan nusrah mereka, maka jemaah kami telah banyak berjumpa dengan orang Indonesia yang tinggal di sini. Jemaah kami dapat menyediakan br. Ahmad Hidayat keluar 40 hari bulan Ramadhan ini.

Jemaah kami seterusnya diminta membuat usaha di Masjid Hikmah, sebuah bangunan gereja yang telah dibeli dan diwaqafkan oleh adik bekas Presiden Suharto, tetapi tiada kebenaran. Sepatutnya, jemaah kami membuat usaha di sebuah masjid di Den Haag.

Oleh kerana jemaah kami tiada dalil/rahabar(penunjuk jalan) untuk membuat usaha di masjid itu, maka syura Holland meminta jemaah kami membuat usaha di masjid Morocco. Masjid Ek Mohsain Stationsweg 89 2515 EK Den Haag Di masjid ini ada 4, 5 orang rakan seusaha, seorang telah keluar 4 bulan dan 2 orang 40 hari. Tiada amal yang sempurna. Jemaah yang sembahyang 5 waktu ramai. Oleh kerana tiada amal jemaah masjid, saya dan seorang ustaz telah dipanggil oleh AJK masjid dan bertanyakan siapa yang membenarkan kami masuk ke masjidnya. Inilah bahangnya apabila ada rakan seusaha tetapi tidak membuat usaha tempatan menyebabkan komiti tidak faham mengenai usaha dakwah nabi.

Dari masjid ini, jemaah kami telah membuat kunjungan di pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Holland.Jemaah kami telah berjaya mengumpulkan 5 orang kakitangan kedutaan dan menerangkan akan tanggungjawab mereka sebagai khalifah Allah dan penyambung kerja nabi.
Konsulat kedutaan ini suka dengan usaha dakwah. Namanya Ust. Jamaludin Bajuri. Dia selalu datang malam markaz Amsterdam.

Seterusnya, 1hb Nov., jemaah kami membuat usaha di sebuah masjid Indonesia di kawasan flat yang padat penduduknya.Hampir 30 orang hadir solat Jumaat. Kami telah diminta memberi bayan sebelum solat Jumaat. Di sini seorang Pakistan, Br. Latif (H/P: 020-6951362) membuat usaha dan hidupkan ghast, tetapi seorang Indonisa pun belum dipilih oleh Allah untuk membuat kerja.

Seterusnya pada 2 Nov. 2002, jemaah kami telah pergi ke Masjid An Noer Hoogezand, 250 km dari markaz Amsterdam. Melalui melihat usaha di sini barulah jemaah kami mendapat gambaran usaha di Holland, khususnya di kalangan orang Jawa dan Surinam. Mereka datang ke Surinam seawal tahun 1900an sebagai buruh paksaan. Hampir seratus tahun tidak didedahkan dengan dakwah Islamiah. Penjajahan memberi didikan dakyah kristian kepada anak-anak mereka dan ramai anak-anak mereka memeluk kristian.

Di Hoogland, ada 300 keluarga Islam jawa. 80-80% tidak tahu bersembahyang. Jika emak bapak mereka tidak sembahyang, bayangkan dengan anak-anak mereka. Syukur dengan rahim, karim Allah swt., Allah telah bangunkan kerja dakwah Nabi dikalangan anak-anak jawa di sini. Radjab berumur 44 tahun. Pada mula-mula dia mengambil kerja dakwah ini 8 tahun yang lalu, dia dikatakan gila. Beliau bekerja sebagai polis (pegawai keselamata Holland). Tetapi semenjak 5 tahun yang lalu, jemaah demi jemaah dihantar di sini seperti dari Malaysia, Indonesia, Singapura, Fiji, pelajar UK, Mesir, Pakistan, dan Bangladesh, ramai anak-anak tempatan mula mengambil kerja ini seperti Pak Sulaiman, Farid, Sopian, Mohamad Ahmad, Abdul Rahim, maka orang tempatan mula menerima usaha ini. 5 tahun dahulu, masjid hanya dibuka untuk hari Jumaat sahaja seperti kebanyakan masjid-masjid Indonesia yang ada di Holland. Dengan mengambil kerja nabi, Allah telah tunjukkan kesannya. Isteri Radjab 8 tahun lalu Kristian Katholik. Apabila Radjab keluar 4 bulan dan dia meminta isterinya menterjemahkan kitab Fadahil Amal dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Holland. Selepas dia selesai menterjemahkannya dalam masa 8 bulan, dia telah memeluk agama Islam. Salam, seorang Imam, baru mula bersembahyang 5 tahun lalu. Seorang lagi karkun, baharu 3 tahun lalu memeluk Islam dan terus membuat kerja Nabi.

Allah telah meletakkan pemimpin orang Jawa Surinam seperti Pak Sulaiman yang mempunyai 300 rakan yang buat kerja dakwah di sini, telah keluar 40 hari setiap tahun semenjak 5 tahun yang lalu. Pada 12 Nov. 2002 ini, beliau bersama 5 orang dari Masjid An Noer akan keluar 2 bulan ke Surinam. Sebenarnya, di bawah Pertubuhan Syarikat Islam yang dipengerusikan oleh Pak Sulaiman, kesemua mereka ini takut dating ke masjid kerana tidak tahu hendak menunaikan sembahyang. Pak Sulaiman 'ikram' mereka. Pada bulan puasa, mereka dijemput minum-minum dalam majlis sembahyang terawih tetapi tidak bersolat terawih. Lepas solat terawih, Pak Sulaiman akan membaca kitab Fadhail Amal.

Jemaah kami telah membuat usaha di sini selama 4 hari dengan memberi targhib kepada penduduk tempatan untuk memulakan usaha tempatan mengimarahkan masjid 2 1/2 jam ke arah 24 jam. Rakan seusaha di sini telah menyatakan untuk memulakan tertib ini sehingga ke hari kiamat. Kedatangan jemaah kami dikatakan banyak membawa rahmat. Jemaah 2 bulan yang telah dibentuk untuk membuat usaha di Surinam pada 12 Nov. ini telah kami mantapkan lagi dengan izin Allah. Pada 3 Nov. (Ahad), jhor remaja yang dibuat sebulan sekali telah diadakan di masjid ini. Jemaah kami telah memberi bayan dan jemaah remaja telah dibentuk pada cuti krismas 2 minggu mulai 21 Dis. 2002.

Di marhalah ini, jemaah kami membuat 2 bayan ad-hoc masturat(wanita). Makcik-makcik di sini cukup terharu, meminta satu jemaah masturat di kalangan mereka yang boleh berbahasa Inggeris dan jawa untuk mengajar tertib kerja masturat(wanita) kepada mereka. Di sini, jemaah masturat(wanita) kurang sangat yang sambutan. Semenjak 10 tahun lalu, satu sahaja jemaah masturat dari Pakistan yang datang membuat usaha di sini. Takaza ini sangat penting kerana 80-90% perempuan di sini tidak tahu bersolat. Isteri seorang karkun, sejak dia berkahwin sehingga sekarang 18 tahun tidak pernah bersembahyang dan tidak berpuasa pada bulan puasa. Begitu keadaan isteri seorang karkun yang suaminya ada fikir agama, bagaimana dengan isteri orang awam di sini. Oleh itu, sangat penting jemaah masturaat 2 bulan dihantar segera di sini, jika makin lambat, bertambah ramai orang yang akan mati kufur. Saudara kami di kawasan Hoogzand, Groningaen telah menyediakan 10 buah rumah di mana suaminya pernah keluar 40 hari. Marhala ini kami dapati satu-satunya marhala di Holland yang telah berjaya membuat kerja tertib kerja kenabian. Dua orang karkun menjadi imam dan karkun juga penggerak utama aktiviti masjid dan orang kampung nampak tiada uasaha lain yang boleh menyelamatkan masalah umat khususnya di Holland kecuali dengan membuat kerja nabi.

Apabila jemaah kami hendak tangguh, semua orang kampung yang hadir dalam solat maghrib berpelukan dengan kami dengan menangis-nangis jika tata kelakuan mereka tidak menyenangkan kami. Dari segi nusrah makan minum, lebih hebat jikalau keluar di Sri Langka. Orang tempatan yang belum pernah keluar 3 hari pun memberi nusrah makan. Untuk pengikut Pak Sulaiman yang tidak hendak datang ke masjid, biasanya apabila karkun tempatan membuat khususi, akan ditolak dan dimarahi. Tetapi apabila kami datang dan berbahasa Jawa apabila bercakap dengan mereka, mereka menerimanya dengan senang hati. Jemaah kami khususnya amir sab(ketua) memberi bayan subh dan targhib dalam bahasa Jawa. Ini nampaknya lebih secucuk dengan mereka berbanding dengan jemaah dari lain-lain negara.

Pada 7hb. Nov. 2002, jemaah kami bertolak ke Dewsburry melalui Liverpool. Syura Holland dan orang tanggungjawab menangisi pemergian pulang kami dan mengharapkan jemaah lain perlu dihantar segera.

KARKUZARI JEMAAH YANG BERUSAHA DI KASHMIR
(KAWASAN YANG DILANDA GEMPA BUMI PADA 8 OKT 2005)

Karkuzari ini disampaikan oleh Saudara Munir Shah Sakandar Miah.

Jemaah kami telah keluar 4 bulan dan telah dihantar ke Kashmir daerah Bagh. Saya sendiri Amir kepada jemaah saya itu. Selain daripada jemaah saya terdapat 24 jemaah lain lagi yang buat usaha agama di kawasan itu. Jemaah kami telah dihantar ke suatu kawasan perumahan orang2 elit di kawasan bandar Bagh. Dari segi dunia, penduduk2 di kawasan itu ialah orang2 yang terpelajar berpendidikan moden. Dari segi agama pula, kebanyakan mereka mereka menunaikan solah dan membaca Al-Qur'an. Mereka tidak ada kaitan dengan mana2 kumpulan ajaran sesat. Mereka juga tahu sedikit sebanyak mengenai usaha agama/usaha dakwah tetapi secara sengaja mereka menentangnya. Mereka menganggap bahawa usaha agama ini adalah penghalang dan mengganggu kerja2 dunia mereka. Mereka berkata kita kena usahakan dunia dulu,dapatkan asbab2 kemajuan sebagaimana negara2 yang telah maju kemudian barulah buat usaha agama.

Di kawasan ini ada beberapa orang yang menjadi pembesar mereka. Pengaruh pembesar2 itu tersebar ke seluruh kawasan tersebut. Sehinggakan pegawai2 kerajaan pun menjadi pengikut mereka. Orang2 di kawasan ini melayan kami dengan buruk terutamanya orang2 tua dan orang2 lemah di antara kami. Kebiasaan mereka akan dipukul semasa menjalankan gasht (ziarah jumpa orang). Sekali, semasa melakukan gasht di kawasan sebuah sekolah mereka telah dipukul. Dan semasa menjalankan gasht di sebuah kem tentera, ahli jemaah telah diperlakukan dengan buruk sehingga mereka telah diberi amaran keras supaya tidak datang melakukan gasht di situ lagi. Sebagai denda jemaah itu diperintahkan untuk mengutip sampah-sarap.

Di masjid pula , bekas2 yang diisikan air (lota/bekas wudhu'))untuk kegunaan kami telah diludah oleh penduduk2 di situ sebanyak 7-8 lota. Kami mengambil air itu dgn susah payah berjalan mendaki bukit sejauh 1.5-2 km kemudian orang2 di situ menyia-nyiakan air kami begitu sahaja. Ada juga orang di situ kencing di dalam air kami.


Ilham daripada Allah S.W.T dengan perantaraan mimpi


Sehari sebelum gempa bumi di kasawan situ berlaku, seorang pemuda yang sedang keluar bersama satu jemaah yang sedang buat usaha di Rajanpur (satu kawasan berhampiran dgn tempat kami) telah bermimpi melihat bukit-bukau yang berhampiran melaung-laung meminta tolong seumpama seorang manusia yang sedang mengalami kesakitan yang teruk. Pada waktu sahur, amir jemaah itu bersama dengan pemuda itu telah datang ke tempat jemaah kami dan mengkhabarkan tentang mimpi itu. Pemuda itu mengalami ketakutan yang amat sangat. Hampir jam 5 pagi kami telah menghubungi pihak di Markaz Raiwind. Saya sendiri telah bercakap dengan Haji Abdul Wahab Sab selepas beliau selesai memberi Bayan Subuh. Haji Sab telah memberi jawapan secara sepontan iaitu kumpulkan semua jemaah yang ada di kawasan itu dengan segera. Alas2 tidur kamu hendaklah ditindih dengan batu2 sementara tong2 gas hendaklah ditanam dalam bumi. Jemaah kamu sendiri dan juga semua jemaah yang lain hendaklah dikumpulkan serta bermalam di suatu kawasan tanah lapang. Usahalah/ pujuklah orang di situ sehabis-habisnya untuk berkumpul di tempat tersebut. Jangan beritahu tentang mimpi itu kepada sesiapa pun.

Demikianlah, dengan susah payah kami telah usahakan mengumpulkan 23 jemaah yang salah satu daripada jemaah2 itu telah datang sendiri setelah mereka mendapat tahu berita itu. Dua jemaah lagi kami tidak dapat hubungi mereka. Masalahnya ialah, di sini kawasannya berbukit sementara itu kami tidak ada perhubungan dengan orang tempatan, Kami telah berusaha bersungguh-sungguh ke atas orang2 kampung tetapi mereka tidak ingin mendengar cakap kami. Hanya seorang penjaga sekolah yang datang bersama kami dan telah menghabiskan masa malam bersama kami.

Hari itu, 8 Okt 2005, hari Sabtu. Sebaik sahaja mata kami terlelap, kedengaran suara tempikan yang dahsyat daripada bumi dan bukit-bukau yang berdekatan. Semua kami terbangun dari tidur. Salah seorang daripada kami menyangka bahawa itu adalah igauan tidur sahaja sebaliknya itulah suara sebenar iaitu suara yang telah didengari oleh pemuda yang bermimpi mengenai kejadian tersebut.Serentak dengan itu, di langit sejenis awan hitam datang dengan begitu laju. Dari awan itu pun kedengaran suara yang sama. Demikian juga dari awan itu kelihatan sejenis pancaran cahaya. Selepas beberapa minit, berlaku gempa bumi yang sangat dahsyat. Gempa itu begitu kuat sehingga kami tidak dapat berdiri, selepas itu datang pula gempa berlainan gegarannya iaitu gegaran yang turun naik. Kami terlambung ke atas setinggi satu setengah hingga dua kaki kemudian jatuh ke bawah.
Di hadapan mata kami,hanya dalam beberapa saat sahaja seluruh bandar telah menyembah bumi. Bangunan 2 di sekolah dan kem tentera juga telah tenggelam dalam bumi. Kemudian selepas itu, hujan lebat sangat dahsyat mula turun. Hujan itu bukanlah hujan biasa sebaliknya ia adalah hujan yang setiap titisannya sebesar mangkuk. Kerana kecuaian kami, satu tong gas telah tertinggal di luar tidak ditanam maka ia telah meletup. Kemudian selepas itu, ribut yang kencang telah datang dari arah timur dan barat yang menyebabkan pokok2 telah tumbang. Sebelum ribut itu datang, semua haiwan termasuk lalat hinggakan kerbau, lembu, kambing, anjing dan lain2 lelah lari ke arah selatan hinggakan kawasan itu kosong sama sekali daripada sebarang haiwan. Hanya dalam beberapa saat sahaja, kehidupan telah bertukar dgn kematian. Setiap bangunan telah rebah menyembah bumi.Bandar yang didiami oleh ribuan penduduk sekarang hanya tinggal kami ahli2 jemaah dan seorang penjaga sekolah yang masih hidup.
Kami telah memohon bantuan dari segenap penjuru,namun tiada yang diterima oleh Allah S.W.T. Bantuan yang pertama sampai adalah dari Markaz Raiwind, Haji Abdul Wahab Sab sampai pada waktu Asar bersama beberapa orang pelajar madrasah dgn manaiki helikopter. Selama 3 hari lagi kami tinggal di kawasan itu. Gegaran demi gegaran serta hujan yang lebat terus berlaku. Tidak ada apa bantuan yang boleh sampai ke tempat itu. Haji Abdul Wahab telah menghantar sebanyak 9000 beding (alas tidur). Dalam setiap beding disertakan gula, beras dan lain2 sebagai bantuan. Namun, selain daripada kami, tidak ada kehidupan yang tinggal. Di mana2 sahaja kelihatan mayat2 bergelimpangan. Kami telah menyembahyangkan sebanyak 1300 jenazah. Himpunan jenazah yang kami sembahyangkan sekurang-kurangnya 7 mayat sehinggalah 50-60 mayat. Setelah menghadapi mujahadah(susah payah) menguruskan jenazah selama 3 hari, kami berusaha mencari orang2 yang terselamat dan masih hidup di kawasan itu tetapi tidak menemui sesiapa pun yang masih hidup kecuali seorang bayi.Kami berada dalam keadaan yang penuh mujahadah kerana terpaksa menahan bau busuk mayat sehinggakan susah untuk kami bernafas.
Pemuda yang bermimpi itu telah nampak malaikat2 memegang tali cambuk. Setiap masa beliau di dalam ketakutan dan kebimbangan.Sekali beliau nampak para malaikat dalam bentuk kanak2,maka amir jemaah telah menyuruh kami mengajarkan beliau kalimah syahadah lalu beliau pun meninggal dunia. Selain daripada beliau ada 3 orang lagi yang telah tua lagi lemah tidak dapat menanggung kesusahan itu lalu mereka juga telah meninggal dunia.
Alhamdulillah, semua ahli jemaah telah bermimipi Nabi Muhammad S.A.W atau mana2 Nabi yang nama mereka ada di dalam Al-Qur'an atau mana2 sahabat Nabi R.Anhum. Mungkin ini ialah hadiah drp Allah S.W.T utk menenangkan kami yang menghadapi ketakutan dan kebimbangan.
Saudara2ku sekelian,karkuzari ini bukanlah dongengan , bahkan satu hakikat. Kenapakah azab Allah S.W.T dlm bentuk gempa bumi telah datang? Pada lidah kita ada kalimah tetapi keyakinan tidak ada di dalam hati. Di kawasan itu, solah berjemaah hidup tetapi tiada amalan2 Nabi S.A.W (dakwah,ta'lim ta'lum,ibadat dan khidmat). Mereka sibuk dgn kemajuan dunia dan menganggap agama adalah satu perkara yang tidak bernilai dan mengaibkan mereka.Sebaliknya mereka menyangka pelajaran moden, fesyen moden, harta dan kekayaan sebagai kemajuan dan kejayaan.Mereka cintakan ahli dunia dan bencikan ahli agama/akhirat.
Saudara2ku,demi Allah tinggalkanlah fikiran2 seumpama itu yang hakikatnya telah kita sama2 lihat.Tuan2 buatlah azam utk mengubah keyakinan dan cara hidup kita kepada cara hidup Nabi Muhammad S.A.W. Kita kena berusaha utk keluarkan diri kita drpd kelalaian dan bersama utk memajukan agama Allah, jika tidak mungkin azab yng lebih besar akan datang. Kami telah pulang ke Markaz Raiwind pada 11 Oktober 2005.

1 ulasan:

Ahliahnizam berkata...

Salam.
Boleh brkenalan dgn ahliah tuan?
mekasih

http://www.ahliahnizam.blogspot.com

Powered By Blogger